Historier fra en bydel – Årstad

Kartsøk

Union – De forenede Motorfabrikker

Fabrikkenbygningen til Union i Damsgårdsveien 37. Foto fra 2011.

Fabrikkenbygningen til Union i Damsgårdsveien 37. Foto fra 2011.

En rekke av Wingaard Jernstøperi sine datterselskaper ble i starten av 1900-tallet skilt ut som egne aksjeselskaper. Motorproduksjonen var en av disse. Union startet opp i 1912 med lisens på en dansk 4-takts Hein-motor.

I starten bar virksomheten navnet A/S Vestlandske Motorfabrikk. Fabrikkbygningen i Damsgårdsveien 37 ble bygget i 1912. Allerede i 1913 slo den seg sammen med flere motorfabrikker (Lofoten Motorfabrik, Tenfjord mek. Verksted, Florø Verksted, Leirvik Verksted og Flekkefjord Verksted) og skiftet navn til De Forenede Motorfabrikker (A/S FOMoFa).

Hein var ingen umiddelbar suksess. Heller ikke «de forenede» var liv laga. Allerede i de første årene falt flere av fabrikkene av lasset, og i 1916 var det kun Vestlandske og Lofoten Motorfabrikker igjen. Etter noen år konstruerte den dyktige ingeniøren Alf Søyland en egen motor for fabrikken ved Puddefjorden. Den fikk navnet Union.

Union var suveren i forhold til konkurrerende motorerer, og hadde en rekke unike fordeler. Blant annet hadde den automatisk omstyring av propellbladene, en bedre brennoljeventil, og alle betjeningsorganene som kobling, revers, regulator og spisser var ført opp til styrehuset. Dermed kunne en mann betjene båten alene, uten egen maskinist om bord. Alf Søyland og broren Håkon gikk senere sammen om å danne sitt eget motorverksted, Sabben, i Damsgårdsveien i 1925.

Union-motoren ble raskt en av de mest solgte semi-dieselmotorene på det norske markedet. I tillegg ble den eksportert til mange europeiske land. Fabrikken skiftet på nytt navn til Union DeNoFa. På sekstitallet ble konkurransen fra det utenlandske marinemotormarkedet for stor, og i 1968 ble Union kjøpt opp av Bergens Mekaniske Verksteder.

Litteratur 

FoMoFa – Litt historikk om A/S De Forenede motorfabrikker. (Båt og b. 15(1958) nr. 1 s. 18-19)

 [Wiese, G.] 50 år siden A/S Vestlandske motorfabrik – nu FoMoFa – ble startet. (Båt og b. 19(1962) s. 188-90 ill.)

Fasting, O.W. (red.) m.fl.: Bergens nærings- og forretningsliv i tekst og billeder. A.M. Hanches Forlag, Kristiania u.å.

Responses

  1. Einar Aasmul says:

    februar 20th, 2013 at 15:36 (#)

    Kanskje den viktigste årsaken til Unionens suksess var den «geniale pneumatiske regulatoren» som etter sigende var en nyvinning. Ved å strupe på innstrømmende luft over et stempel med lærpakning, ble slaget på brennstoffpumpen redusert via en tannstang og en liten eksenter som slo mot brennstoffplungeren. En nyvinning var vel også mekanismen som styrte det forstøvete brennstoffet mot stempeltoppen ved stor belastnig og pådrag og mot fyrpluggen ved lav belastning og tomgang.

Leave a Response

  • Sosiale medier