Tide ASA

Tide ASA, Hovedkontor i Tide-senteret, Møllendalsveien 1a, et av Norges største privateide transportselskaper, med virksomhet innen kollektivtransport og reiseliv, etablert høsten 2006 gjennom en sammenslåing av Gaia Trafikk og Gaia Trafikk og Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap .HSD). Etter at Tide i 2007 vant anbudskonkurransen om å drive passasjertrafikken i indre Oslofjord, trafikkerer selskapet fra sommeren 2009 landets største passasjerrute Oslo–Nesoddtangen fra Aker Brygge. Nesoddbåtene frakter alene over to millioner passasjerer i året. Tide overtar driften fra sommeren 2009. Fra 1. januar 2009 overtok Tide også ansvaret for all hurtigbåtdrift i Møre og Romsdal etter å ha kapret denne storkontrakten i konkurranse med Fjord 1. Fire nye ferger skal settes inn på like mange ruter i dette fylket. På oppdrag fra det fylkeskommunale transportselskapet Skyss er Tide operatør for alle bussruter i Bergen – se tabell. Tide sikret seg i mai 2009 konsesjon for bussrutene i Ytrebygda, Fana og Os.

Tide-konsernet hadde pr. 31.12.2008 ca. 3500 ansatte, 1000 busser og 80 ferger/hurtigbåter. Datterselskapene Tide Buss, Tide Sjø og Tide Reiser tilbyr passasjertransport med buss, hurtigbåt og bilferger, samt spesialkjøring for reisende med særskilte behov og opplevelsesreiser innen turisme. Busselskapet Tide Buss har hver dag omkring 3600 avganger og frakter daglig ca. 130 000 passasjerer. Selskapet har et nasjonalt ekspressbuss-samarbeid gjennom NOR-WAY Bussekspress AS. De øvrige tjenestene har hovedtyngden av aktiviteten på Vestlandet. Neste Blåne, tidligere RunWay-Unitur, ble 2008 etablert som Tide Reiser AS sitt nye reiselivs- og opplevelseskonsept, med kontorer spredt over hele landet. Reisearrangøren RunWay-Unitur startet sin virksomhet i Bergen 1983.

Siden 1993 har Tide Reiser i samarbeid med franskeide Veolia Transport drevet Kystbussen som går i rute mellom Bergen og Stavanger. Fartøyene “Vingtor”, “Tyrving” og “Fjordbris” på Flaggruten mellom Bergen, Stord, Haugesund og Stavanger fikk 2008 installert trådløst nettverk som et gratis tilbud til de reisende. Sommeren 2008 inngikk Tide Reiser avtale om kjøp av selskapet Nordic Cruise Service i Oslo og fortsatte dermed sin satsing innenfor reiselivsområdet. Selskapet arrangerer turer for cruisepassasjerer som besøker Norge. Men selskapet ønsker også å satse videre på persontrafikk langs landeveien. I den hensikt ble Hamar Turbil AS med 11 turbusser, et datterselskap av Høistad Invest AS på Hamar, oppkjøpt 2007.

Tide Sjø ble 2007 slått sammen med Stavangerske AS til et nytt 100 % datterselskap i Tide ASA med 1200 ansatte, også det med hovedkontor i Bergen. Dette ga selskapet en tilvekst på ytterligere 18 ferger og åtte hurtigbåter som trafikkerer i Rogaland og Vest-Agder. Tide har nå ca. 50 ferger som trafikkerer samband fra Vest-Agder i sør til Trondheimsfjorden i nord.

Oslotrafikken ble fra sommeren 2009 driftet av Tide Sjø og omfatter til sammen seks ferge- og hurtigbåtruter som krysser Oslofjorden. En fast avtale er inngått for 15 år med opsjon for ytterligere 5 + 5 år. Anbudet innebærer at flåten av ferger og hurtigbåter vil bli utvidet med 4 – 5 nye fartøyer.

Tide ASA er etter fusjonen landets nest største aktør (etter Fjord1) både i innenriks ferge- og hurtigbåttrafikk og busstransport. Samlet gjør dette Tide til den ledende aktøren på rutegående vei- og sjøtransport i Norge. Årsomsetningen 2007 var på 2,4 milliarder kroner, overskuddet før skatt 111 millioner kroner

Fra nyttår 2008 inngikk Veteran Fjordcruise AS i det nye Tide-konsernet. Charter- og turisttrafikken som selskapet drev i Rogaland og Hordaland, fortsetter under Tide etter samme opplegg som tidligere.

En ny milepæl ble nådd våren 2008 da Tide Buss vant anbudskonkurransen om rutekjøring i Odense, Danmark, en by med 200 000 innbyggere, og dermed for første gang etablerte seg utenfor Norges grenser. Driften ble overtatt fra 29. juni. Kontrakten omfatter 230 ansatte, 82 busser og går over 5 år, med opsjon for ytterligere 2 år, og har en årlig verdi på ca. 115 millioner kroner. Tide forsterket sitt fotfeste i Danmark i mai 2009 da de vant anbudsrunden for busskjøring i Sør-Jylland. Driften startet 29. juni og omfatter 156 busser og ca. 300 sjåfører, som i løpet av sommeren ble Tide-ansatte.

Store aksjeposter i selskapet skiftet i 2007 og 2008 eiere. Det Stavangerske Dampskipsselskap AS er etter dette hovedaksjonær i Tide ASA med en eierandel på 75,55 %. Bergen kommunes tidligere aksjepost på 9,53 % ble kjøpt av Sparebaken Vest, som dermed hindret at samtlige aksjer havnet i Stavanger.

Skriv ut artikkel

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Bergen-Hardanger-Voss Billag A/S | Bergen byleksikon

  2. Tilbaketråkk: Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap | Bergen byleksikon

  3. Tilbaketråkk: Vest Trafikk AS | Bergen byleksikon

  4. Tilbaketråkk: Busstrafikk | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.