Fjord Line

Fjord Line, AS, fergerederi med hovedkontor på Skoltegrunnskaien, salgs- og avdelingskontorer i Haugesund, Egersund og Hanstholm, Danmark. Trafikkerer strekningen Bergen–Haugesund–Egersund–Hanstholm og Kristiansand–Hanstholm med henholdsvis MS “Bergensfjord” og MS “Fjord Cat” (tidligere Master Cat), en ferge som i 1998 ble kåret til verdens hurtigste passasjerskip. Overfarten til Danmark går på under to timer. Fjord Line styrket sin posisjon i fergetrafikken mellom Norge og Danmark gjennom overtakelse av fergeselskapet Master Ferries i Kristiansand fra 1. januar 2008, samtidig som Color Line innstilte ruten de hadde drevet mellom Vestlandet og Danmark siden april 2005. I årene 1998–2006 drev Fjord Line også Englandslinjen mellom Bergen og Newcastle, en tid også godstrafikk med lasteskipene MS “Lygra” og MS “Hoburgen”, sistnevnte i samarbeid med Smyril Line.

Fjord Line ble stiftet 1993 som et 100 % eid datterselskap av Rutelaget Askøy–Bergen AS for å utføre markedsføring og drift av en ny cruisefergerute til Danmark. MS “Bergen”, nybygd ved Fosen Mekaniske Verksteder AS, ble satt inn ved etableringen av ruten 27. juni 1993. Fra 1. januar 1995 ble de to selskapene slått sammen, og driften ført videre under navnet Fjord Line AS, med forretningskontor i Bergen. Den første tilsvarende rute mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals ble 1982–89 drevet av rederiet Fred. Olsen.

Hovedvirksomheten til Rutelaget Askøy–Bergen AS (stiftet 1950) var – før Askøybroen ble åpnet 1992 – lokal ferge- og busstrafikk mellom Askøy og Bergen. I tillegg drev selskapet fergerute mellom Bergen og Stavanger, og i 5 år en rute i Boknafjorden i Rogaland. I november 1995 ble Fjord Line AS oppkjøpt av Bergen Nordhordland Rutelag (BNR).

Fra 1. desember 1998 ga Color Line fra seg den tradisjonsrike Englandslinjen mellom Bergen–Haugesund–Stavanger–Newcastle til Fjord Line, inkludert alle ansatte, terminaler, markedsavtaler og skipet MS “Jupiter”. Ruten var den første helårlige fergerute til utlandet fra Vestlandet og har eksistert i over ett hundre år. Fra 1. januar 2002 var Fjord Line BNRs eneste gjenværende aktivitet etter at selskapets buss-, sjø- og øvrige transportvirksomhet ble solgt til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap .HSD).

I november 2002 kjøpte Color Group ASA ca. 59% av aksjene i BNR med intensjon om å legge ned Fjord Line som eget selskap og selv overta rutene til Danmark og England. Men oppkjøpet ble stanset av Konkurransetilsynet. Color Group måtte selge, og hurtigruteselskapet Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) overtok da aksjene. TFDS ville at Fjord Line skulle bestå som eget selvstendig selskap, og de var positive til kjøp av nytt skip i Danmarkslinjen. Det nye skipet ble etter navnekonkurranse døpt MS “Fjord Norway”. Dåpen fant sted da skipet i totalrenovert tilstand la til kai i Bergen for første gang 3. april 2003. Skipet var blitt kjøpt av det australske selskapet TT Line i Sydney, og het opprinnelig “Spirit of Tasmania”. Skipet har 501 lugarer og kan ta 1600 passasjerer og 580 personbiler. Den tidligere, noe mindre Danmarks-båten MS “Bergen” ble leid ut til det danske fergerederiet DFDS Seaways og gikk 2003–05 under navnet “Duchess of Scandinavia” på strekningen Harwich–Cuxhaven.

Økt konkurranse fra Color Line som 2005 opprettet et alternativt samband Bergen–Hirtshals, førte til at Fjord Line fant det hensiktsmessig å sette inn et mindre skip i sin Danmarklinje. Løsningen ble å leie tilbake MS “Bergen”, som i mellomtiden var overtatt av kommandittselskapet Ks Bergensfjord. Senhøstes 2005 gikk skipet inn i sin tidligere rute til Danmark, men nå med det nye navnet MS “Atlantic Traveller”.

Etter et par tunge økonomiske år solgte Fjord Line i 2006 Englandslinjen, inkludert MS “Fjord Norway”, til DFDS Seaways. Danskene satte skipet inn i ny rute Newcastle–Ijmuiden i Nederland mens “Fjord Norway” på ruten mellom Bergen og Newcastle ble erstattet av det eldre fartøyet “Queen of Scandinavia”. Siden 1. september 2008 har Bergen vært uten båtforbindelse med Storbritannia. DFDS nedla da ruten til Newcastle.

Det foreløpig siste kapittel i historien om Fjord Line ble skrevet 23. januar 2008. Etter omfattende oppgradering vendte MS “Atlantic Traveller”, alias MS “Bergen”, da tilbake til Skolegrunnskaien, nå med det nye navneskiltet MS “Bergensfjord”. Markedet i og rundt Bergen er fortsatt det aller viktigste for selskapet, noe navneendringen understreker.

Fjord Line kunne samtidig med hurtigskipet HSC “Fjord Cat” også tilby overfart mellom Kristiansand og Hanstholm – i rekordfart. I 1998 tilbakela “fjordkatten” distansen mellom USA og Europa (England) på 2 døgn, 17 timer og 59 minutter. Gjennomsnittsfarten over Atlanteren var 75,95 kilometer i timen. “Fjord Cat” har plass til 670 passasjerer, ca. 180 personbiler og 4 busser. MS “Bergensfjord” har kapasitet for 850 passasjerer, samt 45 trailere og 150 personbiler, alternativt 300 personbiler. Fra oktober 2008 ble det gjort visse endringer i ruteopplegget idet Haugesund og Egersund ble sløyfet som anløpshavner på Danmarks-ruten og erstattet med Risavika i Stavanger. Samtidig satte “Fjord Cat” ny kurs mot Hirtshals i stedet for Hanstholm.

Troms Fylkes Dampskibsselskap er i dag (2009) helt ute som eier av Fjord Line. I stedet har investorene Frode og Ole Teigen de siste årene kjøpt seg sterkt opp i selskapet og nærmer seg med 80 % i 2008 fullt eierskap. De to brødrene har lang og bred erfaring innen shipping og har investert store beløp i Fjord Line, blant annet ved å slette tidligere gjeld. De resterende andelene fordeler seg på familien Mykjåland (15 %) og 3000 småaksjonærer.

Etter sammenslåingen med Master Ferries har Fjord Line AS totalt ca. 280 ansatte. Ingvald Fardal er administrerende direktør.

Skriv ut artikkel

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.