Møhlenpriskaien, kaiområdet ved Puddefjordsbroens østre brofeste. Kaianlegget ble oppført i stein 1901–03, og var 120 m langt og 18 m bredt. Den opprinnelige planen var at dette skulle være opptakten til et større havneanlegg, så det ble kjøpt inn store strandstrekninger med dette for øye. Utbyggingen videre kom imidlertid ikke i gang før i 1960-årene, da det så smått ble foreatt en forlengelse nordover og utvidelse vestover. Møhlenpriskaien strekker seg i prinsippet nordenfor Puddefjordsbroen og er på somme punkter, bl.a. Frieleneset, fremdeles under utbygging.
I 1966 startet arbeidet med sammenbygging frem til Dokkeskjærskaien med en 168 × 60 m betongkai, fullført 1975 med hydraulisk transportbro for enledere lengst i nord. Mørerutenes terminalbygg stod ferdig 1974, paraplyskur 1978. Kystgodsterminalen (11 dekar) ble tatt i bruk 1975. 1974–79 ble det bygd en egen havnegate mellom Møhlenpris- og Dokkeskjærskaiene.
Tilbaketråkk: Puddefjorden | Bergen byleksikon