Møhlenpriskaien

Møhlenpriskaien, kaiområdet ved Puddefjordsbroens østre brofeste. Kaianlegget ble oppført i stein 1901–03, og var 120 m langt og 18 m bredt. Den opprinnelige planen var at dette skulle være opptakten til et større havneanlegg, så det ble kjøpt inn store strandstrekninger med dette for øye. Utbyggingen videre kom imidlertid ikke i gang før i 1960-årene, da det så smått ble foreatt en forlengelse nordover og utvidelse vestover. Møhlenpriskaien strekker seg i prinsippet nordenfor Puddefjordsbroen og er på somme punkter, bl.a. Frieleneset, fremdeles under utbygging.

I 1966 startet arbeidet med sammenbygging frem til Dokkeskjærskaien med en 168 × 60 m betongkai, fullført 1975 med hydraulisk transportbro for enledere lengst i nord. Mørerutenes terminalbygg stod ferdig 1974, paraplyskur 1978. Kystgodsterminalen (11 dekar) ble tatt i bruk 1975. 1974–79 ble det bygd en egen havnegate mellom Møhlenpris- og Dokkeskjærskaiene.

Skriv ut artikkel

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Puddefjorden | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.