Festningskaien

Festningskaien tidlig 1920-tallet. Fotograf: Ralph L. Wilson<br />Arkivet etter Vann- og kloakkvesenet, Bergen Byarkiv.

Festningskaien tidlig på 1920-tallet.
Fotograf: Ralph L. Wilson
Arkivet etter Vann- og kloakkvesenet, Bergen Byarkiv.

Festningskaien, fra Bradbenken til Skoltegrunnskaien, utbygd i 4 etapper 1879–95 i en lengde av 464 m. Samband fra jernbanestasjonen ved Lille Lungegårdsvann for godstransport ble opprettet 1884. Samme år ble godshus oppført på kaien. Det ble overtatt fra NSB av Bergen havnevesen 1912. Da Bryggen ikke tålte vekten av lokomotivene, måtte vognene trekkes av hester fra Holbergstatuen på Vågsallmenning. En 7,5 m bred vei ble 1899 lagt fra Festningskaien til Skuteviken. 1897–1905 var det sporveisforbindelse fra Festningskaien til sentrum. Bedre jernbaneforbindelse kom 1920 gjennom en 1425 m lang tunnel til Koengen. I perioden 1921–30 ble kaianlegget utvidet ved opparbeidelse og utvidelse av kailegemet østover mot Bergenhus; ved disse arbeidene ble Ahlefeldts bastion, bastionen sønnenfor denne, «Kommandantens forhave», «Runddelen» og en del av «Kapteinvaktmesterens have» fjernet. Festningskaiens indre del hadde opprinnelig en knekk, som ble rettet ut 1932–34. Kailegemet ble påført store skader under eksplosjonskatastrofen 1944, men ble utbedret såpass at i august 1945 mottok tusenvis av skolebarn Haakon 7 da han kom til Festningskaien på sitt første besøk i Bergen etter krigen.

Skriv ut artikkel

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Bergenhus (festningsanlegg) | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.