Kristian Jebsens Rederi AS

Kristian Jebsens Rederi AS, KJR, Sandbrugaten 5, Dreggen, grunnlagt 1929 av Kristian Jebsen (1901–67) og eies i dag av grunnleggerens sønn, Atle Jebsen, og sønnesønnene Bjørn Jebsen og Arne Lange Jebsen. Selskapet het i en periode Jebsen Management AS, men har nå tatt tilbake sitt opprinnelig navn. Etter å ha ledet rederigruppen i 36 år overlot Atle Jebsen direktørstolen i 2003 til sin sønn, Bjørn Jebsen. Generasjonsskiftet ble fullført i mars 2009 da Bjørn Jebsen overtok farens posisjon også som arbeidende styreformann. Åke Gregertsen ble fra samme tidspunkt ansatt som ny administrerende direktør.

Jebsen Gruppen eier rundt 20 bulkskip, et spesialskip samt fire skipsterminaler i Australia. Gjennom et globalt nettverk av kontorer og representanter i 15 land tilbys kundene en altomfattende pakke av transport- og logistikkløsninger. Selskapet har etter hvert skaffet seg erfaring med alle fartøytyper, fra bulkskip og kjemikalietankere til passasjerferger. Rederiet er blitt en betydelig aktør på den norske så vel som den internasjonale skipsfartsscenen, og har særlig sitt fokus rettet mot Det fjerne østen. Siden 1982 har Jebsen vært etablert på Filippinene gjennom Aboitiz Jebsen Bulk Transport Corporation, et selskap eid i fellesskap med den tradisjonsrike Aboitiz Group, som har eksistert i mer enn 100 år.

Rederiet begynte beskjedent med to dampskip på 2 500 dvt, som opererte i Nordsjøen, og vokste jevnt utover i 1930-årene. Ved krigsutbruddet 1940 bestod flåten av fire fartøyer, som alle gikk tapt under krigen. Gradvis ble virksomheten bygd opp igjen fra et lite rederi med majoritetsandel i små bulkskip og middels store tankskip. I 1950-årene skjøt ekspansjonen av KJR-flåten for alvor fart, nå med 15 000–22 000-tonnere, som var gunstige bulkstørrelser på den tiden.

Atle Jebsen (f. 1935) overtok ledelsen av rederiet i 1967, da Kristian Jebsen døde. Ved denne korsveien valgte hans eldre bror, Kristian Gerhard Jebsen, å forlate selskapet, og dannet samme år sitt eget rederi, Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS.

Under sin nye ledelse besluttet KJR å selge samtlige tankskip og i stedet satse på bulkskip og samarbeid med kunder og andre rederier om utvikling av felles prosjekter. Dette var en filosofi som allerede Kristian Jebsen hadde initiert og som rederiet senere har praktisert. I begynnelsen av 1980-årene hadde flåten vokst til 27 skip i størrelse fra 3 500 til 7 500 dvt. Til de store kundene på den tiden hørte Norsk Jernverk.

De vanskelige tidene for rederinæringen som fulgte, førte til at Jebsen i 1993 slo seg sammen med Paal Wilson & Co. og dannet det nye selskapet Jebsen Wilson Euro Carriers. Til å begynne med var dette et felles foretak. I 1955 kjøpte Jebsen ut Paal Wilson & Co., men bare for å bli kjøpt tilbake to år senere. Levningene av dette selskapet er i dag en del av Wilson ASA.

Sammen med den vietnamesiske verftsgruppen Vinashin dannet Jebsen Gruppen i 2008 det nye rederiselskapet Calypso, som skal bygge inntil 12 bulkskip i størrelsen 24 500 dvt for levering i 2010. Den kommersielle operasjonen av skipene skal skje fra kontor i Singapore, mens bemanning og skipsadministrasjon er lagt til Hanoi.

Skriv ut artikkel

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.