Hva

BEFs årsberetning fra 1895.

Bergenseren J. C. Troye tok i 1894 initiativ til å starte fergetrafikk over Vågen i Bergen. Bergen Elektriske Færgeselskap a/s ble etablert, og etter ide og mønster fra tyske elve- og havnebåter, ble det produsert fire små ferger. Første ferge ble satt i drift 1. august 1894. Til sammen gikk de fire små fergene på seks forskjellige ruter på Vågen og på Puddefjorden. Alle disse rutene ble senere nedlagt med unntak av ruten Nordnes-Bryggen som fremdeles er i drift.

Frem til 1920-tallet gikk båtene på elektromotor, da ble det skiftet ut med bensinmotorer. På 1950-tallet gikk man over til dieselmotor som også brukes i dag. «Beffen» passerte passasjer nr. 25.000.000 i 1986.

Før «Beffen»s tid ble personbefordring i Bergens havneområde besørget ved håndmakt av de såkalte fløttmenn.

Hvor

Lokalhistorisk Arkiv i Bergen (LAB) ved Bergen Byarkiv har arkivet etter Bergen Elektriske Færgeselskap (A-3140).

Hvilke opplysninger

Arkivmaterialet inneholder hovedsaklig styreprotokoller, regnskapsmateriale og årsregnskaper/-beretninger, dessuten en utklippsbok fra nyere tid. Deler av materialet ble skadet ved brann i 1955.

Klausulering og tilgang

Med unntak av de deler av arkivene som omhandler de ansatte er arkivene fritt tilgjengelig for offentligheten.

Litteraturhenvisning

  • Gjerstad, Jo og Erling Virkesdal: Fra Muren til Slottsgaten, 1994.
  • Filmen «Beffen», produsert av Svekon film i 1983.

Lister og referanser

  • BBA A-3140 Bergens Elektriske Færgeselskab AS. arkivliste.pdf (pdf)

Skrevet av

2 Tilbaketråkk

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel
For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv
NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *