Osterøybrua, tofelts hengebro som forbinder Osterøy med fastlandet, fra Herland i Bergen kommune til Kvistineset på Osterøy, med gang- og sykkelvei; 15 km fra bykjernen. Navnet vedtatt 1996 etter at den først var blitt omtalt som Kvisti bru. Osterøy bruselskap A/S ble stiftet 1987 og prosjektet vedtatt i Stortinget mars 1993. Arbeidet startet oktober samme år, og broen åpnet for trafikk 3. oktober 1997. Broen har åtte spenn med hovedspenn på 595 m og i tillegg viadukter som gir broen en total lengde på 1065 m. I en bredde på 200 m er seilingshøyden over Sørfjorden 53 m, mens tårnene er 121,5 m fra havflaten. Statens vegvesen Hordaland var byggherre.
Osterøybrua er den tredje lengste hengebroen i Norge og er en del av riksvei 566. Den kostet ca. 308 mill. kr. Den offisielle åpningen, som ble foretatt av statsråd Sissel Rønbeck, skjedde 28 år etter at de første planene om et ferjefritt fastlandssamband mellom Osterøy og Bergen ble fremlagt.
Broen er bygd for å tåle vind opp til sterk storm, men skremte både trafikanter, politikere og veimyndigheter da den i den første tiden begynte å gynge ved langt mindre vind, mest ved rundt 10 m/s (liten bris). Problemet vakte oppsikt, også utenfor landets grenser, men er forlengst eliminert. Gyngingen opphørte da det ble montert spoilere på undersiden av veibanen.
Trafikken over Osterøybrua har økt mer enn den generelle trafikkøkningen i samfunnet. Broprosjektet er bompengefinansiert. Autopass ble innført fra juni 2007. Samtidig med broåpningen ble fergesambandet Garnes–Haus nedlagt, mens det fortsatt går bilferge til Osterøy mellom Breistein og Valstrandsfossen.