Snarveien, M/S, hurtigbåt som erstattet M/S “Beinveien” da Bergen-Nordhordland Rutelag AS (BNR) i 2005 overtok konsesjonen som HSD tidligere hadde hatt på båtsambandet Kleppestø-Bergen (Søndre Nøstekaien). Katamaranen M/S “Snarveien”, bygd ved OMA, Stord, krysset Byfjorden for første gang 1. juli 2005. Fartøyet er sertifisert for 4 busslaster tilsvarende 180 passasjerer og bruker i effektiv seilingstid bare 8 minutter på overfarten.
I 2007 ble M/S “Snarveien”, ved BNR og direktør Trygve Tønnesen, tildelt Naturvernforbundets miljøvernpris. Båten er spesielt konstruert med såkalt ubåtteknologi (fortrengningsskrog), for å oppnå høy hastighet ved bruk av liten motorkraft og minst mulig utslipp av CO2 og nitrogenoksider (NOx), og er den eneste 180 seters katamaran i Norge som er fritatt for NOx-avgift. Mens forgjengeren M/S “Kyst Express” (i bruk ca. en måned inntil til det nye fartøyet kunne leveres fra verftet) til sammenligning hadde et forbruk på 3000 liter drivstoff pr. døgn, klarer M/S “Snarveien” seg med 900 liter, og går likevel fortere. Konsesjonen varer til 2014.
M/S “Snarveien” fraktet i 2008 rundt 200 000 passasjerer over Byfjorden og er distriktets viktigste pendlerrute. Likevel hadde selskapet vansker med å oppnå lønnsom drift etter at Nøstet ble sløyfet som holdeplass for Gratisbussen samtidig som drivstoffavgiftene økte kraftig. BNR var av den grunn i ferd med å legge ned ruten og selge fartøyet til et rederi i Syria da det i siste liten lyktes å komme til enighet med det fylkeskommunale transportselskapet Skyss om en økonomisk avtale som sikrer videre drift.
Tilbaketråkk: Askøy | Bergen byleksikon