Byombud

Byombud, offentlig verv opprettet i Bergen kommune 2002 med oppgave å påse at det i den kommunale forvaltning ikke blir gjort feil eller urett mot den enkelte innbygger. Ordningen erstattet den tidligere praksis da tre ombud – byombud, eldreombud og ombud for barn og unge – delte på ansvaret som nå er samlet på én hånd. En prøveordning i ett år ble gjennomført 1992. Innbyggerne kan henvende seg gjennom denne instansen i saker vedrørende kommunalforvaltning, som man ikke er tilfreds med. Byombudet skal ha spesiell oppmerksomhet rettet mot eldre og særlig pleietrengende, samt mot barn og unge, og kan på eget initiativ ta opp både faglige og administrative saker. En stor del av arbeidet går ut på å gi råd, informasjon og veiledning til publikum. Byombudet rapporterer til bystyret, men ombudets uttalelser er kun rådgivende. Det første byombud heter Erik Dahl, og har kontor i Rådhuset

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.