Arna, i snevrere topografisk forstand området på begge sider av Arnavågen; se Indre Arna og Ytre Arna. Før industrien kom til Arna med Arne Fabrikker i 1840-årene, var dette en bygd med småbruk av vanlig nordhordlandsk format. Ved siden av Ytre Arna vokste det frem tekstilindustri på Espeland (Janus-fabrikkene) og på Trengereid, ved siden av trevareindustri. I 1990-årene er næringsmiddelindustrien den viktigste, med Toro A/S i Indre Arna som største bedrift. Forbindelsen til byen var enten på sti over fjellet gjennom Borgeskaret eller langs sjøen i robåt, til industrioppbyggingen førte til dampskipstrafikk og veisamband Steinestø–Bergen. Vossebanen åpnet 1883, og den første bilruten ble startet 1921. Etter at jernbanetunnelen gjennom Ulriken ble tatt i bruk 1964, var reisetiden fra Indre Arna til sentrum av Bergen redusert til noen minutter. Jernbanetunnel gjennom Arnanipa kom 1964, veitunnel 1980. Arna fikk sin første skolebygning 1857, den første banken 1865. Det finnes nå flere videregående skoler, stadion og idrettshall, et aktivt sogelag og bygdemuseet Ådnatun Museum.
Arna (område)
Legg igjen en kommentar
Skriv ut artikkel