Askøybrua

Askøybrua, veibro (hengebro) med tofelts kjørebane mellom Brøstaneset i Bergen (på sørvestsiden av Byfjorden, 11 km fra bykjernen) og Storeklubben på Askøy, er Askøys nye hovedforbindelse med fastlandet og en del av den vestre innfartsåre (Riksvei 562) til Bergen, tatt i bruk 10. desember 1992.

Broens samlede lengde er 1350 m, med et hovedspenn på 850 m, var 1992 den lengste hengebro i Norden. Seilingsløpet har en bredde på 100 m og en fri høyde på 63,5 m. Brotårnene rager 152 m over normal vannstand.

Broselskapet Askøybrua A/S ble stiftet 1974. Aksjonærer er kommunene Askøy, Bergen, Fjell, Sund, Øygarden, Hordaland fylkeskommune og Vest Trafikk A/S, som 1992 overtok Rutelaget Askøy–Bergens aksjepost. Bergen kommune vedtok broplanen 1985, Askøy kommune og Veidirektoratet gjorde vedtak 1986 og Stortinget 1987. Fra 18. november 2006 har det vært gratis å kjøre over broen. Da hadde det i løpet av 22 år blitt betalt inn 1,2 milliarder kr i bompenger til finansiering av broen. I åtte av disse årene var det forhåndsbompenger på fergen, og de siste 14 årene skjedde innkrevingen ved en bomstasjon på bysiden. Byggekostnaden for broen var opprinnelig beregnet til 696 mill. kr. Av dette beløpet skulle staten dekke 17 mill. kr, resten finansieres lokalt.

Askøybruas høydebegrensning har medført at Bergen ikke lenger kan motta anløp av de største og nyeste cruiseskipene, med betydelig inntektstap for turistnæringen som konsekvens. Stortingets forutsetning for godkjenning av planene for Askøybrua var at det skulle opparbeides alternativ seilingsled uten høydebegrensning for skipstrafikken. Dette løftet er ikke blitt oppfylt. Se Seilingsleden.

Sprintstafetten «Askøybroen over», med 5 etapper over en 1390 m lang strekning, ble instituert 1993.

Skriv ut artikkel

3 kommentarer til “Askøybrua

  1. Tilbaketråkk: Askøy | Bergen byleksikon

  2. Tilbaketråkk: Seilingsleden | Bergen byleksikon

Det er stengt for kommentarer.