Bergenske Dampskibsselskab Det (BDS). Norges første linjerederi, ble grunnlagt 1851 av en gruppe borgere og kjøpmenn etter forslag av Michael Krohn, som også ble valgt til selskapets første direksjonsformann (til 1865). Formålet med virksomheten var opprinnelig å etablere regelmessig skipsforbindelse for passasjerer og gods over Nordsjøen mellom Bergen/Stavanger/Kristiansand og Hamburg. Det første skipet, hjuldamperen Bergen, var et av landets første jernskip og ble satt inn i Hamburg-ruten fra februar 1853, med to rundturer i måneden. 1856 ble ruten utvidet nordover til Trondheim, og etter at Peter Jebsen kom inn i direksjonen 1860 (direksjonsformann 1870–92) ble det innledet samarbeid med Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab om rutetrafikk på strekningene Trondheim–Hammerfest (1865) og Bergen–Tromsø (1872, utvidet til Christiania–Tromsø 1874). Etter hvert ble virksomheten utvidet til også å omfatte turisttrafikk, bl.a. til Nordkapp, og fra 1890 rutetrafikk til Storbritannia (Englandsruten–Trondheim/Bergen–Newcastle), senere supplert med ruter til bl.a. Færøyene/Island, Glasgow, Manchester, London, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Bordeaux, Danzig og Stettin, foruten deltakelse i Den Norske Syd-Amerika Linje med ruter på Argentina og Brasil. – Fra 1894 deltok BDS i samarbeidet om driften av Hurtigruten (Bergen–Kirkenes), et engasjement som varte til selskapet solgte sine 4 hurtigruteskip i 1979. Under den annen verdenskrig mistet rederiet mer enn halvparten av sin tonnasje, men gjenoppbyggingen kom raskt i gang, og i 1950-årene hadde selskapet over 40 skip og 2500 ansatte. Virksomheten ble nå utvidet fra ulike former for shipping til også å dekke andre sider av reiselivet, ved omfattende engasjementer i hotell- og restaurantvirksomhet i Bergen og ellers på Vestlandet, og en økende satsing på cruisemarkedet, fra 1970 også gjennom deltagelse i cruiserederiet Royal Viking Line. – I 1970-årene førte oljekrisen og uroen i verdensøkonomien sammen med en nødvendig modernisering av driften og flåten til at BDS måtte gjennom en vanskelig omstillingsprosess, som ved inngangen til 1980-årene fikk stadig sterkere preg av styrt avvikling. 1984 ble selskapet fusjonert inn i A/S Kosmos, som i 1988 solgte BDS til RoNoTro A/S; retten til å bruke selskapets navn ble, sammen med to etasjer av administrasjonsbygningen, videresolgt til A/S J. Ludvig Mowinckels Rederi.
Rederiet holdt til i Michael Krohns forretningsgård på hjørnet av Tollbodallmenning og Strandgaten fra starten i 1851 til 1897, da administrasjonen flyttet til Torgallmenning 8, mens ekspedisjonen allerede 1889 hadde flyttet til Dreggen (Slottsgaten 11). En ny administrasjonsbygning på Bradbenken 1 (ark. Fredrik Arnesen og Arthur Darre Kaarbø) ble innviet 1913, men denne gikk tapt ved eksplosjonskatastrofen på Vågen 20. april 1944. Etter den annen verdenskrig hadde rederiet lokaler i Solegården og Revelsgården på Bryggen inntil den nye administrasjonsbygningen på Bradbenken (ark. Per Grieg) stod ferdig 1958.