Fløttmenn, fergemenn, yrkesgruppe i Bergen fra middelalderen til 1930-årene, bestod gjerne av eldre sjøfolk som tok seg av persontrafikken i havneområdet mellom skip og land eller mellom bydelene. I nyere tid trengte turistskip som lå for anker, fløttmenn til å bringe passasjerene i land. Fløttmanntjenesten var fra 1894 underlagt havnevesenet. Antall fløttmenn lå fra 1645 på omkring 50–60. I 1913 var det 11 oppvarmede stasjoner for heldøgnsvakt: på Torget, ved Murallmenningen, Holbergsallmenningen, Nykirkekaien, Tollboden, Dreggen, Festningskaien, Sandvikstorget, Sukkerhusbryggen, Dokken og Møhlenpriskaien. Konkurranse fra dampbåtruter og elektriske ferger svekket behovet for fløttmenn. Den siste var «Peder i Dokken», egentlig to generasjoner Einarsen – Peder, som drev skysstrafikken over Damsgårdssundet til 1916, og hans sønn Bernhard, som overtok etter ham og holdt på til 1938. Deres hus i Dokkebakken 9 er bevart i friluftsmuseet Gamle Bergen.
En motorbåt, kalt Fløtten, lå til midten av 1970-årene i beredskap ved Sukkerhusbryggen for å frakte folk hjem til øyene vest for byen etter at rutebåtene var sluttet å gå om kvelden.
Tilbaketråkk: Vågen | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Puddefjorden | Bergen byleksikon