Lungegårdsvann

Store- og Lille Lungegårdsvann sett fra Ulriken. Postkort fra rundt 1910. Fotograf: C. A. Erichsen. Arkivet etter arkitekt Einar Oscar Schou, Bergen Byarkiv.

Store- og Lille Lungegårdsvann sett fra Ulriken. Postkort fra rundt 1910. Fotograf: C. A. Erichsen. Arkivet etter arkitekt Einar Oscar Schou, Bergen Byarkiv.

Lungegårdsvann, Store og Lille, til daglig Storelongeren og Smålongeren, opprinnelig en arm av Puddefjorden, avgrenset det første byområdet mot sør og sørvest. Navn etter Lungegården. I middelalderen kalt Alrekstadvågen etter kongsgården Alrekstad (Ålrekstad), men fjordarmen hadde neppe betydning som havn for kongsgården. Alrekstadvågen frøs normalt til om vinteren, og Nygårdsstrømmen eller Storstrømmen gikk ofte stri. Gjennom Lillestrømmen fra Ytre til Indre Alrekstadvågen har det sannsynligvis ikke vært innseilingsmulighet for større fartøyer. Over dette sundet er det på et kart fra 1740 tegnet en klopp. En svingbro av jern ble bygd over Lillestrømmen 1867, og indrevågen ble bygd ut til havn i 1860-årene. Kaimuren Lille Lungegårdsvann–Strømbroen var fullført 1868, som havnevesenets dyreste prosjekt på 1800-tallet. Vestre Strømkaien (Nygårdskaien) var ferdig bygd 1895, som en transittkai i tilknytning til jernbanelinjen. Jernbaneholmen i Storstrømmen fikk en trekai 1897. Passasjerbåtene Fløen og Strømmen ble drevet av Lungegaardsvandenes Dampbaadsselskab, og trafikkerte ruten Kaigaten–Solheimsviken–Fløen. Sundet mellom Lungegårdsvannene ble gjenfylt 1926. Parkanlegget rundt Lille Lungegårdsvann ble fullført 1937. Det er nå et 28 daa stort ferskvannsbasseng med springvann (montert 1965) og livlig fugleliv. Tilførsel av friskt ferskvann ble sørget for i 1960-årene.

Store- og Lille Lungegårdsvann sett fra Ulriken i 2013. Fotograf: Ingfrid Bækken, Bergen Byarkiv

Store- og Lille Lungegårdsvann sett fra Ulriken i 2013. Fotograf: Ingfrid Bækken, Bergen Byarkiv

Ytrevågen eller Store Lungegårdsvann er nå ca. 500 daa stort og under stadig utfylling. Området er ikke endelig regulert, men etter politisk vedtak 1991 skal utfyllingen i prinsippet ikke videreføres sør for Fløen, men ingenting er avgjort når det gjelder østbredden. Vedtaket forutsetter at det skal opparbeides et grøntbelte med sykkel- og fotgjengersti rundt vannet. Der det var sund mellom de to vannene, ligger nå Bystasjonen med bussterminal og ByGarasjen. Siden slutten av 1970-årene er det bygd opp et spaghettikryss mellom Fløyfjellstunnelene og søndre innfartsåre, som videreutbygges for samband med vestlige bydeler.

Første bro over Storstrømmen ble tatt i bruk 1851 (Nygårdsbroen).

Skriv ut artikkel

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.