Sotrabrua

Sotrabrua i november 1981. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Sotrabrua i november 1981. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Sotrabrua, bro på Riksvei 555 (Sotraveien) mellom Bergen og Litle Sotra, Fjell kommune, fra Drotningvik i Laksevåg over Vatlestraumen til Knarrevik; åpnet 1971 og var da Norges lengste. Allerede i 1950–årene var det interesse for å få broforbindelse mellom Sotra og fastlandet. Arbeidet med planene kom for alvor i gang ved opprettelsen av en interkommunal bronemnd 16. oktober 1965. Broen er en hengebro i 3 spenn, midtspennet er 463 m og totallengden 1065 m, medregnet en 112 m lang bro på bysiden. Seilingshøyde 50 m, tårnhøyde ca. 100 m. Byggekostnadene var ca. 40 mill. kroner, hvorav ca. 23,5 millioner ble dekket av bompenger. Innkreving av bompenger ble avsluttet høsten 1983.

I gjennomsnitt passerer i 2009 mer enn 25 000 kjøretøyer over Sotrabrua hvert døgn. Regjeringen har bevilget penger til oppstart av byggingen av et nytt Sotrasamband i tillegg til dagens bro. Et forslag om å bygge tunnel i stedet for bro er avslått. Det anbefalte alternativet til Statens vegvesen er en ny firefeltsbro på nordsiden av dagens bro. Kostnaden, inkludert tilhørende veisystemer, er anslått til 4,1 milliarder kroner. Et konsulentselskap har på oppdrag fra staten beregnet at to felt er tilstrekkelig, men dette tar bl.a. ikke høyde for en fremtidig bybaneløsning. Sotrasambandet vil få status som riksvei i det nye veimønsteret. Det tilsvarer dagens stamveier, mens dagens riksveier får status som fylkesveier.

Skriv ut artikkel

2 kommentarer til “Sotrabrua

  1. Tilbaketråkk: Fjell | Bergen byleksikon

  2. Tilbaketråkk: Vatlestraumen | Bergen byleksikon

Det er stengt for kommentarer.