Nordhordlandsbrua

Nordhordlandsbrua, i prosjekterings- og byggefasen kalt Salhusbrua, bro på E 39 over Salhusfjorden mellom Klauvaneset i Bergen og Flatøy i Meland kommune, åpnet i september 1994. Konstruksjonen består av en 1243 m lang flytebro (en 15,9 m bred og 5,5 m høy stålkasse som hviler på 10 pontonger av høyfast lettbetong), uten sideforankring, og en 368 m lang høybro med hovedspenn på 172 m. Høybrospennet er på det høyeste 34,5 moh. og har et tårn som når 98 m høyt. Seilingshøyden under høybroen er 32 m, under flytebroen 5 m. Den bompengefinansierte strekningen er 5,8 km lang. Broen, som er verdens lengste i sitt slag, erstattet fergesambandet Steinestø–Knarvik, som vart et av de sterkest trafikkerte i landet.

Nordhordlandsbrua kostet 914 millioner kroner. Bompengene, som hadde vært innkrevd i fergebilletter siden 1956, opphørte 31. desember 2005.

Skriv ut artikkel

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Meland | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.