Trolleybusser

Trolleybussen som trafikkerte strekningen Møhlenpris-Mulen, linje 5, fotografert i Mulen 1. februar 1975. Fotograf: Kristian Dahl. arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Trolleybussen som trafikkerte strekningen Møhlenpris-Mulen, linje 5, fotografert i Mulen 1. februar 1975. Fotograf: Kristian Dahl. arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Trolleybusser, elektrisk drevne busser, også kalt trådbusser. Kjørestrømmen (600 V likestrøm) hentes gjennom to følehornlignende stenger på vogntaket fra luftledninger 5,5 m over bakken. Bergen Sporvei bygde selv om de åtte første bussene som ble tatt i bruk fra bensin- til strømdrift. Den første trolleybusslinjen (linje 5) kom i gang på strekningen Møhlenpris–Mulen (4,4 km) da trikkelinjen Møhlenpris–Bryggen ble nedlagt 1950. Linje 2, Engen–Fridalen, ble 1957 lagt om fra sporvogn til trolleybuss, og senere ført over Bolstad gård (1958) til Birkelundstoppen (1985), en strekning på 7,3 km.

Vognparken bestod i 1960 av 29 trolleybusser. Materiellet var i løpet av 1960-årene blitt gammelt og nedslitt, men nedleggelse av driften ble avverget ved kjøp av 20 billige Skoda trolleybusser fra Tsjekkoslovakia 1972, og bensinkrisen 1973/74 førte til fornyet interesse for elektrisk drift.

Linje 5 ble nedlagt 1995 i forbindelse med veiarbeider på Møhlenpris, og luftledningene fjernet noen år senere. Linje 2 mellom Strandkaiterminalen i sentrum og Birkelundstoppen er i 2009 den eneste gjenværende operative trolleybusslinje i Norge, og eies og drives i dag av Tide ASA gjennom en avtale med Bergen kommune. Denne avtalen utløper i 2015. Linjen trafikkeres av åtte busser, hvorav to “duobusser” (både diesel- og elektrisk drift).

Bussene har utenom endestasjonene følgende stopp: Småstrandgaten, Gamle Rådhus, Nygaten, Kong Oscars gate, Kalvedalsveien, Årstadveien, Haukeland Universitetssykehus, Nattlandsveien. Daglig reiser ca. 6000 mennesker med trolleybussene i Bergen.

Skriv ut artikkel