Bergen-Nordhordland Rutelag, A/S, hovedkontor Kaikanten, Haus, Osterøy siden 2004, tidligere Lars Hilles gate 26. Opprinnelig stiftet 1974 ved sammenslutning av A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag og Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L med datterselskapet A/S Arna-Osterøy Billag. A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag ble dannet 1951 ved sammenslutning av Alversund og Manger Dampskibsselskab (grunnlagt 1895) og Lindaas-Masfjorden Dampskibsselskab (grunnlagt 1880). Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L ble grunnlagt 1891, og A/S Arna-Osterøy Billag ble dannet 1962 ved sammenslutning av A/S Arna Rutebilkjøring (grunnlagt 1934) og A/S Osterøy Billag (grunnlagt 1937).
Rutelaget betjente kommunene Meland, Lindås, Radøy, Austrheim, Fedje, Masfjorden og Osterøy, og var delt i to virksomhetsområder: bildivisjonen som bestod av buss- og godsavdelinger i Knarvik og Lonevåg, og rederiet. BNR var dessuten en sterk aktør på turbussmarkedet i inn- og utland og hadde høy inntjening på Norges største riksvei-fergesamband Steinestø–Knarvik, før dette ble avløst av Nordhordlandsbrua (tidligere kalt Salhusbroen) 1994.
I november 1995 gjennomførte BNR, i konkuranse med Color Line AS, et oppkjøp av AS Fjord Line, som ble stiftet 1993 som et heleid datterselskap av Rutelaget Askøy-Bergen AS for å drifte en nyetablert fergerute til Hanstholm i Danmark. Englandslinjen mellom Bergen-Haugesund-Stavanger og Newcastle som hadde eksistert i 100 år, ga Color Line fra seg til Fjord Line fra desember 1998. Fra 1. januar 2002 var Fjord Line eneste gjenværende aktivitet i BNR. All øvrig virksomhet, både busser og ferger, ble overtatt av HSD samme år.
Fjord Line oppnådde gode økonomiske resultater. Den positive utviklingen ble lagt merke til, også av konkurrentene. I november 2002 kjøpte Color Group ASA ca. 59 % av aksjene i BNR. De ønsket å legge ned Fjord Line og selv overta de oversjøiske rutene. Men oppkjøpet ble stanset av Konkurransetilsynet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Color Group måtte selge, og hurtigruteselskapet Troms Dampskibsselskap (TFDS) overtok aksjene. TDFS etablerte Fjord Line som eget selvstendig selskap. Dette medførte at BNR gikk inn i en dvaletilstand, som kom til å vare i vel ett år. 1. mars 2004 ble Bergen-Nordhordland Rutelag AS født på ny og da først og fremst med turisme som eksistensgrunnlag. Dagens BNR er etablert som et fylkesrederi med tre konsesjoner i tillegg til turistvirksomhet.
Tønnessen Shipping Fjord Charter (eid av Trygve Tønnessen) sammen med investorene Frode Johnsen og Einar Nistad ga nytt liv og økonomi til det tradisjonsrike BNR, med Tønnessen som ny administrerende direktør. I 2005 vant det gjenetablerte selskapet over HSD i anbudsrunden om fergeruten mellom Nøstet og Kleppestø på Askøy. Se Snarveien. I tillegg fikk BNR en stor kontrakt med European Cruiseservice på transport av 20 000 turister årlig. Til dette formålet ble hurtigbåten M/S Hardangerprins benyttet, sertifisert for 97 passasjerer. “Nye” BNR fraktet i 2005 totalt ca. 390 000 passasjerer. I 2006 vant BNR nok et hurtigbåtanbud i konkurranse med HSD, og overtok sambandet Hellesøy–Hernar i Øygarden, der M/S Fjord Express ble satt inn etter ombygging ved Måløy Verft AS. Flåten består i tillegg av M/S Kyst Express og M/S Sea Express, som er innleid. Selskapet er i dag markedsleder innen befraktning av cruisebåtturister ut fra Bergen og har også startet en turistrute i Flåm med den innleide M/S Alden.