Dokkeskjærskaien

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien, ved nordøstre bredd av Puddefjorden, Bergens hovedkai for eksport og import. Den første bevilgningen til anlegget ble gitt 1918, og kaien ble tatt i bruk 1939. Havnespor i tunnel under Nygårdshøyden til Lars Hilles gate ble tatt i bruk 1955. Fra 1946 til 1972 ble det gjennomført en rekke nye utbygginger av kaianlegget. Det ble installert i alt seks portalkraner og lagt kranspor langs vestsiden av kailegemet, som ble forlenget sørover mot Frieleneshopen og nordover mot gassverkshopen. Total kailengde siden 1966 er 900 m, med kaidybder fra 6 til 10 m på hopsiden, og kaien er dermed den dypeste stykkgodskai i Norden. Vestsiden av kaien ble opprettet og justert 1967–72, samtidig som det ble reist flere større havneskur.

Se også Bergen Havnelager og Jekteviken containerterminal.

Skriv ut artikkel