Dokkeskjærskaien

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien, ved nordøstre bredd av Puddefjorden, Bergens hovedkai for eksport og import. Den første bevilgningen til anlegget ble gitt 1918, og kaien ble tatt i bruk 1939. Havnespor i tunnel under Nygårdshøyden til Lars Hilles gate ble tatt i bruk 1955. Fra 1946 til 1972 ble det gjennomført en rekke nye utbygginger av kaianlegget. Det ble installert i alt seks portalkraner og lagt kranspor langs vestsiden av kailegemet, som ble forlenget sørover mot Frieleneshopen og nordover mot gassverkshopen. Total kailengde siden 1966 er 900 m, med kaidybder fra 6 til 10 m på hopsiden, og kaien er dermed den dypeste stykkgodskai i Norden. Vestsiden av kaien ble opprettet og justert 1967–72, samtidig som det ble reist flere større havneskur.

Se også Bergen Havnelager og Jekteviken containerterminal.

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Puddefjorden | Bergen byleksikon

  2. Tilbaketråkk: Bergen havn | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.