Dokkeskjærskaien

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien på 1970-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Morgenavisen A/S, Bergen Byarkiv.

Dokkeskjærskaien, ved nordøstre bredd av Puddefjorden, Bergens hovedkai for eksport og import. Den første bevilgningen til anlegget ble gitt 1918, og kaien ble tatt i bruk 1939. Havnespor i tunnel under Nygårdshøyden til Lars Hilles gate ble tatt i bruk 1955. Fra 1946 til 1972 ble det gjennomført en rekke nye utbygginger av kaianlegget. Det ble installert i alt seks portalkraner og lagt kranspor langs vestsiden av kailegemet, som ble forlenget sørover mot Frieleneshopen og nordover mot gassverkshopen. Total kailengde siden 1966 er 900 m, med kaidybder fra 6 til 10 m på hopsiden, og kaien er dermed den dypeste stykkgodskai i Norden. Vestsiden av kaien ble opprettet og justert 1967–72, samtidig som det ble reist flere større havneskur.

Se også Bergen Havnelager og Jekteviken containerterminal.

Skriv ut artikkel

Tilbakemeldinger og innkommende lenker

  1. Tilbaketråkk: Puddefjorden | Bergen byleksikon

  2. Tilbaketråkk: Bergen havn | Bergen byleksikon

Informasjon

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel

Bestillinger eller andre henvendelser

For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv

Tilbakemelding / kommentar til artikkel

NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.