Festningskaien, fra Bradbenken til Skoltegrunnskaien, utbygd i 4 etapper 1879–95 i en lengde av 464 m. Samband fra jernbanestasjonen ved Lille Lungegårdsvann for godstransport ble opprettet 1884. Samme år ble godshus oppført på kaien. Det ble overtatt fra NSB av Bergen havnevesen 1912. Da Bryggen ikke tålte vekten av lokomotivene, måtte vognene trekkes av hester fra Holbergstatuen på Vågsallmenning. En 7,5 m bred vei ble 1899 lagt fra Festningskaien til Skuteviken. 1897–1905 var det sporveisforbindelse fra Festningskaien til sentrum. Bedre jernbaneforbindelse kom 1920 gjennom en 1425 m lang tunnel til Koengen. I perioden 1921–30 ble kaianlegget utvidet ved opparbeidelse og utvidelse av kailegemet østover mot Bergenhus; ved disse arbeidene ble Ahlefeldts bastion, bastionen sønnenfor denne, «Kommandantens forhave», «Runddelen» og en del av «Kapteinvaktmesterens have» fjernet. Festningskaiens indre del hadde opprinnelig en knekk, som ble rettet ut 1932–34. Kailegemet ble påført store skader under eksplosjonskatastrofen 1944, men ble utbedret såpass at i august 1945 mottok tusenvis av skolebarn Haakon 7 da han kom til Festningskaien på sitt første besøk i Bergen etter krigen.
Festningskaien
Skriv ut artikkel
Tilbaketråkk: Bergenhus (festningsanlegg) | Bergen byleksikon