Norsk internasjonalt skipsregister, NIS, Strandgaten 17, opprettet 1987, ført av tinglysingsdommeren ved Bergen byfogdembete til 1992, da NIS fikk felles administrasjon med Skipsregisteret i Bergen, som samtidig ble tilnyttet Norsk Skipsregister (NOR). Skipsregistrene (NIS og NOR) er et eget forvaltningsorgan underlagt Nærings- og handelsdepartementet. NOR omfatter alle fartøyer som er minst 15 m lange og ikke registrert i noe annet land.
Maskindrevne passasjer- og lasteskip kan registreres i NIS så fremt de ikke går i fast rute mellom norske og utenlandske havner, eller mellom norske havner. Skipene skal prinsipielt ha norske skipsførere. Registeret er også åpent for luftputefartøyer, boreplattformer og andre flyttbare innretninger, men ikke fiskefartøyer. Utenlandske skipseiere må være tilbørlig representert i Norge.
Erling Dekke Næss var den første som tok til orde for opprettelsen av et norsk internasjonalt skipsregister og markerte seg som en sterk forkjemper for denne saken. Hovedformålet med opprettelsen av NIS var å sikre at norskeide skip ble registrert under norsk flagg, bedre konkurransevilkårene for norskregistrerte skip i utenriksfart samt å opprettholde sysselsetting av norske sjøfolk. Ved etableringen av NIS ble det åpnet for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets lønnsvilkår.
I 2009 er 606 skip registrert i NIS, derav 177 med utenlandske eiere. 88 nye skip ble registrert i 2008; 86 ble slettet.
Tilbaketråkk: Strandgaten | Bergen byleksikon