Skoltegrunnskaien

Skoltegrunnskaien tidlig på 1950-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Havneingeniøren, Bergen Byarkiv.

Skoltegrunnskaien tidlig på 1950-tallet. Fotograf: Ukjent. Arkivet etter Havneingeniøren, Bergen Byarkiv.

Skoltegrunnskaien, utstikkerkai mellom Festningskaien og Bontelabo, skiller Vågen fra Byfjorden. Samlet kailengde 668 m, areal 13,7 dekar. Oppført 1911–23, men kunne allerede 1917 ta imot store fartøyer, som dermed unngikk sjøgangen fra Byfjorden. Ved fullføringen av første byggetrinn var kaien 335 m lang, 30 m bred ytterst og 40 m bred ved knekket; vanndybde 8–10 m. Et 100 m langt betongskur i tre etasjer ble tatt i bruk på ytre halvdel 1920. Jernbaneforbindelse gjennom tunnel til Bontelabo ble tatt i bruk 1922. 1956–58 ble kailegemet utvidet i bredden på sørsiden; samtidig ble det reist et 100 m langt ekspedisjonsbygg i to etasjer på indre del av kaien. Opp gjennom årene har Skoltegrunnskaien vært anløpssted for bl.a. Hurtigruten (til 1985), Den Norske Amerikalinjes amerikabåter og BDS’ (nå Color Lines) englandsbåter. I 1964 ble det bygd en fergeterminal for nordsjøfarten i vinkelen mellom Festningskaien og Skoltegrunnskaien med stor oppsamlingsplass for kjøretøyer. Knekken på kaien ble rettet ut samme år.

Skriv ut artikkel