Vossebanen, smalsporet jernbaneforbindelse mellom Bergen og Voss, åpnet 1883. Forstmester Hans A. T. Gløersen, som var bosatt på Voss, lanserte tanken om en jernbanelinje mellom Bergen og Østlandet i en avisartikkel i Bergensposten 24. august 1871. Året etter oppnevnte Bergen et jernbaneutvalg, og sommeren 1873 studerte kaptein Lars Hille linjealternativene i terrenget. Etter sterkt press fra Bergen vedtok Stortinget å bygge Vossebanen 1874, noe som utløste stor begeistring med folketog og salutt fra Bergenhus. Den 106,7 km lange strekningen fikk 52 tunneler og 15 stasjoner og stoppesteder.
Anleggsarbeidet var særdeles krevende. De bratte liene langs Sørfjorden, Daleelven, Bolstadfjorden og Vosso går mange steder loddrett til værs i flere hundre meters høyde. Veier fantes bare over korte strekninger. Langs fjordene var robåt eneste adkomstmiddel på de vanskeligste stedene. Når tunnelinnslagene skulle foretas, hang arbeiderne i tau i fjellsiden eller stod på stellinger som var festet med bolter i fjellet. Når det skulle sprenges, tente man lunten og rodde unna så det fosset om baugen. Under slike forhold var det utvilsomt en stor prestasjon å få banen driftsklar på åtte år.
Vossebanens endestasjon i Bergen ble oppført 1882 (ark. Balthazar C. Lange) ved nordvestre bredd av Lille Lungegårdsvann, et sted der det før lå garverboder og den gjenfylte Corduanberederdammen. Linjen ble lagt i tunnel fra Nygårdsgaten og med bro over Strømmen mellom Store Lungegårdsvann og Puddefjorden. Første stoppested var Solheimsviken stasjon. Et spor ble også lagt gjennom byen til Bradbenkkaien, men fra Vågsallmenningen ble vognene trukket av et firspann hester. Utbyggingen av Bergensbanen førte til at det ble lagt normalspor til Voss 1904, og fra 1909 var Vossebanen en del av jernbaneforbindelsen Bergen–Oslo. Ny stasjon i Bergen ble innviet 1913, og samtidig ble traseen i byen lagt om til østsiden av Store Lungegårdsvann. Den gamle stasjonsbygningen ble tatt i bruk til kommunale kontorer, men ble revet 1976 for å gi plass til Stenersens Samling (Rasmus Meyers Allé 3).
På statsbudsjettet for 2009 ble det avsatt 100 millioner kroner til opprusting av Vossebanen på strekningen Bergen stasjon–Fløen. Neste byggesteg er ny tunnel gjennom Ulriken og dobbelspor til Arna. Blir prosjektet prioritert i Norsk transportplan, kan tunnelen tas i bruk i 2014.
Se også oversikt over jernbanestasjoner og jernbanetunneler og artikkelen Museet Gamle Vossebanen.
Tilbaketråkk: Bergensbanen | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Jernbanestasjonen | Bergen byleksikon