Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, HSD, tidligere transportkonsern med hovedkontor i Bergen (Strandgaten 191). HSD fusjonerte 2006 med Gaia Trafikk og dannet transportselskapet Tide ASA.
HSD ble etablert 1880 ved sammenslåing av interessentskapet Hardangeren med Det Søndhordlandske Dampskibsselskab (grunnlagt hhv. 1869 og 1872). Det Vestlandske Dampskibsselskab gikk inn i HSD 1883, Hordaland Dampskibsselskab 1923 og Midhordlands Dampskibsselskab 1962. En rekke mindre rutebillag sluttet seg til selskapet 1955. HSD drev rutetrafikk med båter, ferger og busser i Sunnhordland sør og vest for Eidfjord, Ulvik og Sørfjorden og i Rogaland fylke nord for Sauda, Indre Vats og Haugesund; samarbeid med Bergen-Hardanger-Voss Billag på ruter i indre Hardanger. Selskapet var fra 1991 eneeier av turoperatørselskapet Unitur, og drev HSD Reisebyrå og arrangørselskapene HSD Congress Conference og HSD Incoming Services. Bygningen i Strandgaten ble oppført 1966 (ark. Lars Lekven).
HSD fikk sitt første motorskip, MS Austli, i 1920 og bygde 1938 sin første rene bilferge, MF Folgefonn. Flåten bestod i 1930 av 14 dampskip og 3 motorskip. I 1955 hadde selskapet fortsatt 17 skip, men nå var forholdet omsnudd slik at det var 14 motorskip og 3 dampskip. I 1961 fikk HSD sin første hydrofoil, MS Teisten. Etter overtakelsen av Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR) 2002 hadde flåten vokst til ca. 40 båter, hvorav ca. 30 bilferger og ca. 10 hurtigbåter.
HSD hadde i 2006 ca. 1750 ansatte og var organisert i to datterselskaper: HSD Sjø AS og HSD Buss AS. HSD Transport som i 2005 ble solgt til Posten / Nor-Cargo, drev godstransport med ruter over hele landet, og hadde et internasjonalt tilbud gjennom samarbeid med Frans Maas Norge AS. HSD Transport ble eget aksjeselskap fra 1. januar 2001.
HSD har måttet tåle en del negativ medieomtale, særlig etter Sleipner-forliset 26. november 1999, da M/S “Sleipner” gikk på grunn og sank ved Store Bloksen utenfor Haugesund, med tap av 16 menneskeliv.