Fyrlykter

Fyrlykten på Skoltegrunnskaien.<br />Fotograf: Ukjent.<br />Arkivet etter Havneingeniøren, Bergen Byarkiv.

Fyrlykten på Skoltegrunnskaien.
Fotograf: Ukjent.
Arkivet etter Havneingeniøren, Bergen Byarkiv.

Frem til 1839 var Vågen, i likhet med de andre innseilingene til Bergen, totalt mørklagt nattetider, og det forekom stadig at fartøyer som rundet Kvarven bommet på Vågen og seilte inn andre fjordløp i steden. Dette året ga Marinedepartementet, etter forslag fra havnekommisjonen, samtykke til at det ble oppført et lite fyr på Nordnespynten. Det var i drift til 1867.

Det neste fyret kom som følge av Skoltegrunnsmoloen, der det 1867 på den østlige flanken ble oppført et fyrtårn av jern. Fyret ble 1880 utstyrt med tåkeklokke.

Fyrlykter

Fyrlykter i hovedseilingsleden til Bergen
RaunefjordenRaunane fyrlykt1883, fyr 1891, fyrlykt 1958, endret 1986
Rauneskjærene1906, endret 1986
Fleslandskjær1898,1937, 1943, endret 1986
GrimstadfjordenBogøy1960
Knappen1960
Hestabakken
VatlestraumenHilleren1908, 1919, endret 1977
Revskolten1906, endret 1977
Vatlestraumen fyr1882, fyrlykt 1908, endret 1931, forsterket 1978
Vonflua fyr1891, fyrlykt 1919, 1931 forsterket 1984
KobbeleiaKobbeleia1970
Kjerringskjæret1987
ByfjordenHåkonshella1976
Stongi1906, forsterket 1972, 1978
Hjelteskjæret1904, 1910, endret 1978
Kvarven1891, 1910, endret 1945, forsterket 1976
Øyraodden1945, forsterket 1984
Florvågskjær1953
Knektholmen1950
Bergen havnSydnesflu lysbøye1954, 1963
Nordnes lysbøye1914, endret 1964, 1967
Skoltegrunn-skaien1907, 1914
Nordnespynten (tyfon)1965
Kristiansholms molo1920, endret 1971, 1981
Møllegrunnen lysbøye1962
Asknes1898, forsterket 1987
Skriv ut artikkel