Bergen Sporvei A/S, Nattlandsveien 89, kommunal bedrift med formål å drive kollektiv passasjertrafikk innenfor Bergens gamle (før 1972) bygrense, men med enkelte ruteforlengelser inn i de tidligere omegnskommunene. Opprettet 1917 som Bergens Sporvei da kommunen overtok sporveisdriften fra det privateide A/S Bergens Elektriske Sporvei. En sporvognshall var blitt oppført i Thormøhlens gate 1912. Fra 1928 ble det drevet busstrafikk, fra 1950 også med trolleybusser. På Mannsverk ble det oppført verksteder (1958) og administrasjonsbygning (1968; ark. Torgeir Alvsaker og Einar Vaardal-Lunde). Sporveisdriften opphørte 1956 (se Trikken). I 1971 ble Laksevåg Kommunale Rutebilselskap fusjonert med Bergens Sporvei, som 1973 ble omdannet til aksjeselskap med nåværende navn. 526 ansatte.
I 1993 fraktet selskapet 16,9 mill. passasjerer. 146 busser kjørte til sammen 6 428 000 km på det 146,1 km store linjenettet. (Innenfor Bergen kommune er tilsvarende tall for selskapene Vest Trafikk A/S og Pan Trafikk AS sammenlagt 14,9 mill. passasjerer over 6,5 mill. km.) Til sammenligning ble det i rekordåret 1955 fraktet 33 mill. personer, og 109 busser og sporvogner kjørte på et 44,8 km stort linjenett. Nedgangen i antallet reiser kan bl.a. tilskrives fraflytting fra sentrale strøk, slik at andre ruteselskaper og ikke minst privatbiler overtok en stor del av trafikken. Den største nedgangen i antall reiser skjedde i 1980-årene.
Bergen Sporvei A/S ble i 1998 fusjonert med Pan Trafikk A/S under navnet Gaia Trafikk A/S, etter i noen tid å ha drevet en viss samkjøring; fra 2006 med navnet Tide ASA etter en ny fusjon med Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap.
Se også tabell over Bergen Sporveis bussruter i 2009.
Tilbaketråkk: Bergen Sporvei, bussruter | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Busstrafikk | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Bergens Elektriske Sporvei | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Trikken | Bergen byleksikon