Rutetrafikken i Bergen har siden januar 2008 vært administrert av Hordaland fylkeskommune gjennom det offentlige transportselskapet Skyss – med Tide ASA som operatør. Vognparken (2009) omfatter ca. 600 dieselbusser (hvorav 28 leddbusser), som trafikkerer et linjenett på 1406 km. I tillegg kommer linjen Strandkaiterminalen-Birkelundstoppen som trafikkeres med trolleybusser. Tide har de siste årene skiftet ut en del av leddbussene med en større busstype som har en lengde på 15 meter og plass til over 90 passasjerer.
Busstrafikken i Bergen har tidligere vært drevet av selskapene Pan Trafikk AS, Vest Trafikk A/S og A/S Bergen Sporvei; de to første ble stiftet etter fusjoner i 1991/92 for å rasjonalisere trafikken. Bergen Sporvei startet bussdrift i 1928 på strekningen Skoltegrunnskaien-Nøstet i forbindelse med Landsutstillingen, og fra samme år trafikkerte de fem bussene regulært linje 5 Torget-Mulen. Videre utvikling av linjenettet var linje 6 Småstrandgaten-Statsarkivet (1928), linje 7 Byparken-Minde (1929), linje 8 Torget-Laksevåg (1930), linje 9 Torget-Biskopshavn (1931), linje 10 Solheimsviken-Nattland (1932), linje 11 Småstrandgaten-Ole Irgens’ vei (1937). Rutene 8 og 9 ble overtatt fra det private Rutebiltrafikk A/S (opprettet 1923).
Etter krigsutbruddet 1940 fikk bussene vedgassgeneratorer, men mangel på deler gjorde at bare strekningen Sandviken-Eikeviken var i drift ved krigens slutt. Da trafikken ble gjenopptatt 1945, fikk Nordnes bussforbindelse som erstatning for sporvognslinjen. Linjenettet ble i etterkrigsårene flere ganger utvidet og omlagt. Det ble opprettet bussforbindelse til Lønborg og Løbergsveien 1947, Parkveien 1950, Starefossen 1952, Sletten 1953, Lægdene 1954, Søndre Skogvei 1955, Sandviken 1961 (da trikkeforbindelsen ble nedlagt), Vilhelm Bjerknes’ vei 1962, Minde 1963 (se Trikken), Øyjorden 1966, Fyllingsdalen (gjennom Løvstakktunnelen) 1968, Bjørge 1969, Solheimslien 1970, Barlia og Nipedalen 1980, Grønnestølen 1982, Bønestoppen 1983, Natlandsfjellet 1984, Lønborglien 1991.
Forbindelsene til Gravdal, Lyngbø og Løvstakkskiftet overtok Bergen Sporvei fra Laksevåg Kommunale Rutebilselskap 1971, og forbindelsen til Sædalen fra Bilruta Fana-Os-Milde 1989. Bønesringen ble opprettet 1993, og er en samkjøringslinje som Pan Trafikk AS og A/S Bergen Sporvei drev i fellesskap. Pan Trafikk gikk 1998 sammen med Bergen Sporvei og dannet det nye selskapet Gaia Trafikk AS. Dette selskapet, i tillegg til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), ble i 2006 en del av Tide ASA.
Se også tabellen Busstrafikken, bussruter, som gir en oversikt over Tides bussruter i Bergen 2009, samt tabellen Bergen Sporvei, bussruter, som gir en oversikt over Bergen Sporveis bussruter.
Tilbaketråkk: Busstrafikken, bussruter | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Bergen Sporvei A/S | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Trikken | Bergen byleksikon