Hva
Lydfilmen ble oppfunnet i 1927, og ble introdusert i Bergen i 1930. Den ble snart enerådende. Men før dette hadde filmframvisningene blitt akkompagnert av levende musikk. Da Bergens Kommunale Kinematografer ble opprettet i 1920 var ca. 40 musikere engasjert av byens kinoer. Konsertpaleet, Logen og Eldorado hadde alle 7-8 manns orkestre med egen kapelleder, mens de mindre kinoene kunne klare seg med en enslig pianist. Mange av musikerne kom fra Harmonien. Det var hardt å livnære seg som musiker, og man måtte ta de oppdrag man kunne få.
Enkelte storfilmer hadde spesialkomponert musikk, som ble distribuert til kinoene sammen med filmrullene. Men i de fleste tilfeller var det opp til kinomusikerne selv å velge musikken som skulle spilles. Det kunne nok være litt av en utfordring å finne musikk som uttrykte den riktige stemning til enhver tid i filmen. Bergen Kino fikk etterhvert en større samling av notehefter som musikerne kunne velge blant. Noen av noteheftene er tatt vare på i Bergen Kommunale Kinematografers Notearkiv.
Hvor
Bergen Byarkiv har Bergen Kommunale Kinematografers Notearkiv (A-1161-a2).
Hvilke opplysninger
Noteheftene representerer det som kan kalles 20-årenes poplåter – stort sett tyske, franske og engelske, også med innslag av klassiske svisker. Byarkivet har ca. 170 notehefter, med arrangementer for alle de forskjellige instrumenter som er med i orkesteret. Musikken kunne derfor spilles av både små og store orkestre. Komponister som Gabriel Fauré, George Gershwin og Giuseppe Verdi er representert, sammen med navn som nok er stort sett glemt i dag, som Alfred Capri, Vicente Lleó og Florent Schmitt.
Litteraturhenvisning
- Mattsson, Annette – «Søt musikk fra stumfilmens dager» i Byarken nr. 2/3 1992.
Lister og referanser
- A-1161-a2 Bergen Kommunale Kinematografers notearkiv
1 Tilbaketråkk