Hva

Rød buss. Ukjent fotograf. Udatert foto fra arkiv etter Laksevåg kommunale rutebilselskap.

Den 18. desember 1929 ble selskapet Automobilruta Fana-Bergen L/L opprettet etter et privat initiativ. Med en aksjekapital på kr 21.000 kjøpte disse opp Eivind Pedersen AS med åtte busser for kr 70.000. Busselskapet Eivind Pedersen AS startet i 1922 med en 12-passasjerers Ford T-modell i rute mellom Bergen og Sagenes over Nesttun, med sideruter til Grimseid og Hordnes. (Arkiv etter Eivind Pedersen AS finnes ikke ved Bergen Byarkiv, men opplysninger finnes i boken hans, «Pionerene bak rattet», som han gav ut på eget forlag i 1951.)

Automobilruta Fana-Bergen L/L ekspanderte raskt. Olav Jacobsen vareruter ble kjøpt opp i 1930, mens AS Rutebiltrafikk sin konsesjon på ruten Bergen-Paradis-Nesttun, med fire busser, ble kjøpt for kr 52.000 i 1931. Samtidig ble aksjekapitalen økt til kr 40.000. I 1934 kjøpte selskapet en kombinert rute- og godsvogn fra Krokeide Mjølkelag, og overtok konsesjonen. I 1935 ble det gjort en avtale med Os-banen om deling av ruteområder. Lysefjorden Nye Billag, dannet i 1932 etter sammenslutning mellom Lysefjorden Billag og Lysefjordens Mjølkelag, begge opprettet 1930, fusjonerte med Bilruta Fana-Bergen L/L i 1941.

Et datterselskap, Fana AS, ble opprettet i 1933 for å drive handel og vareekspedisjon for Automobilruta Fana-Bergen fra et forretningslokale i Vågsalmenningen. Etter at holdeplassen ble flyttet fra Vågsalmenningen til Kaigaten nedenfor brannstasjonen i 1940, flyttet selskapet til nye lokaler i Telegrafbygningen i Bergen.

Fana-bilene bygget garasje på Grimseid, og fra 1934 kontor, garasje og verksted i Volladalen. Bussparken bestod av mange ulike merker. I 1939 kjøpte selskapet to Scania Vabis dieselbusser, de første i Bergensområdet. Denne busstypen skulle senere danne kjernen i Fana-bilenes virksomhet.

2. Verdenskrig var en hard påkjenning for Fana-bilene. Etter krigen var økonomien dårlig, og bussene led av slitasje og var modne for utskiftning. Passasjertallet steg imidlertid sterkt. Investeringer i bussparken mellom 1946 og 1956 fra 17 til 54 biler gav selskapet økonomisk vekst på 1950-tallet.

Press fra myndighetene om en samordning av busstrafikken i Fana og Os, resulterte i at Fana-bilene fusjonerte med Bilruta Milde-Bergen og Bilruta Os-Bergen 16. oktober 1964 og dannet Bilruta Fana-Os-Milde L/L.

Hvor

Arkivmateriale finnes i arkivene etter Bilruta Fana-Bergen L/L (A-3817) og Fana AS (A-3818) ved Bergen Byarkiv .

Hvilke opplysninger

Arkivmaterialet etter Bilruta Fana-Bergen spenner over et tidsrom fra 1929-1965. Her finnes møtebøker fra 1929-1965 for styre, årsmøte og kontrollnemnda fra 1953-1964. Dessuten finnes noe regnskap fra årene 1930-1965.

Ellers inneholder arkivet en del foto, bl.a. fra busselskapene som var forløpere til Gaia, som Bergen Sporvei, Pan Trafikk, Bilruta Fana-Os-Milde, Bilruta Fana-Bergen, Bilruta Os-Bergen, Bilruta Milde-Bergen, Åsane Billag, Laksevåg kommunale rutebilselskap etc.

Klausulering og tilgang

Arkivet er fritt tilgjengelig etter lesesalsreglement.

Prosedyrer for bestilling/fremfinning

Vanlige bestillingsprosedyrer.

Problemer

Arkivet er grovordnet.

Litteraturhenvisning

  • Hodne, Fritz og Ola Honningdal Grytten: Sporveien i Bergen. Bergen 1997
  • Marthinussen, Olav (red.): 80 år på sporet. Nytt Spor jubileumsnummer 1977
  • Myrvoll, Siri: Fra Triangelen til Duo. Små gløtt inn i Bergen Sporveis historie. Bergen 1998

Lister og referanser

  • BBA A-3817 Bilruta Fana-Bergen L/L
  • BBA A-3818 Fana AS
Skriv ut artikkel

Skrevet av

4 Tilbaketråkk

Bestillingsskjema skal benyttes for henvendelser til Bergen Byarkiv, der det gjelder:
  • Bestillinger
  • Generelle spørsmål
  • Digitalisering
  • Annet

Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
  • Har tilbakemeldinger til en artikkel
For å bestille en tjeneste eller tilgang til arkiver, bruk eksternt skjema:

Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv
NB! Dette skjemaet er laget for tilbakemelding på selve artikkelen, ikke for bestillinger av arkivsaker, digitaliseringer eller innsyn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *