Hva
Den 18. desember 1929 ble selskapet Automobilruta Fana-Bergen L/L opprettet etter et privat initiativ. Med en aksjekapital på kr 21.000 kjøpte disse opp Eivind Pedersen AS med åtte busser for kr 70.000. Busselskapet Eivind Pedersen AS startet i 1922 med en 12-passasjerers Ford T-modell i rute mellom Bergen og Sagenes over Nesttun, med sideruter til Grimseid og Hordnes. (Arkiv etter Eivind Pedersen AS finnes ikke ved Bergen Byarkiv, men opplysninger finnes i boken hans, «Pionerene bak rattet», som han gav ut på eget forlag i 1951.)
Automobilruta Fana-Bergen L/L ekspanderte raskt. Olav Jacobsen vareruter ble kjøpt opp i 1930, mens AS Rutebiltrafikk sin konsesjon på ruten Bergen-Paradis-Nesttun, med fire busser, ble kjøpt for kr 52.000 i 1931. Samtidig ble aksjekapitalen økt til kr 40.000. I 1934 kjøpte selskapet en kombinert rute- og godsvogn fra Krokeide Mjølkelag, og overtok konsesjonen. I 1935 ble det gjort en avtale med Os-banen om deling av ruteområder. Lysefjorden Nye Billag, dannet i 1932 etter sammenslutning mellom Lysefjorden Billag og Lysefjordens Mjølkelag, begge opprettet 1930, fusjonerte med Bilruta Fana-Bergen L/L i 1941.
Et datterselskap, Fana AS, ble opprettet i 1933 for å drive handel og vareekspedisjon for Automobilruta Fana-Bergen fra et forretningslokale i Vågsalmenningen. Etter at holdeplassen ble flyttet fra Vågsalmenningen til Kaigaten nedenfor brannstasjonen i 1940, flyttet selskapet til nye lokaler i Telegrafbygningen i Bergen.
Fana-bilene bygget garasje på Grimseid, og fra 1934 kontor, garasje og verksted i Volladalen. Bussparken bestod av mange ulike merker. I 1939 kjøpte selskapet to Scania Vabis dieselbusser, de første i Bergensområdet. Denne busstypen skulle senere danne kjernen i Fana-bilenes virksomhet.
2. Verdenskrig var en hard påkjenning for Fana-bilene. Etter krigen var økonomien dårlig, og bussene led av slitasje og var modne for utskiftning. Passasjertallet steg imidlertid sterkt. Investeringer i bussparken mellom 1946 og 1956 fra 17 til 54 biler gav selskapet økonomisk vekst på 1950-tallet.
Press fra myndighetene om en samordning av busstrafikken i Fana og Os, resulterte i at Fana-bilene fusjonerte med Bilruta Milde-Bergen og Bilruta Os-Bergen 16. oktober 1964 og dannet Bilruta Fana-Os-Milde L/L.
Hvor
Arkivmateriale finnes i arkivene etter Bilruta Fana-Bergen L/L (A-3817) og Fana AS (A-3818) ved Bergen Byarkiv .
Hvilke opplysninger
Arkivmaterialet etter Bilruta Fana-Bergen spenner over et tidsrom fra 1929-1965. Her finnes møtebøker fra 1929-1965 for styre, årsmøte og kontrollnemnda fra 1953-1964. Dessuten finnes noe regnskap fra årene 1930-1965.
Ellers inneholder arkivet en del foto, bl.a. fra busselskapene som var forløpere til Gaia, som Bergen Sporvei, Pan Trafikk, Bilruta Fana-Os-Milde, Bilruta Fana-Bergen, Bilruta Os-Bergen, Bilruta Milde-Bergen, Åsane Billag, Laksevåg kommunale rutebilselskap etc.
Klausulering og tilgang
Arkivet er fritt tilgjengelig etter lesesalsreglement.
Prosedyrer for bestilling/fremfinning
Vanlige bestillingsprosedyrer.
Problemer
Arkivet er grovordnet.
Litteraturhenvisning
- Hodne, Fritz og Ola Honningdal Grytten: Sporveien i Bergen. Bergen 1997
- Marthinussen, Olav (red.): 80 år på sporet. Nytt Spor jubileumsnummer 1977
- Myrvoll, Siri: Fra Triangelen til Duo. Små gløtt inn i Bergen Sporveis historie. Bergen 1998
Lister og referanser
-
BBA A-3817 Bilruta Fana-Bergen L/L
-
BBA A-3818 Fana AS
4 Tilbaketråkk
Informasjon
Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
Bestillinger eller andre henvendelser
Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv
Tilbakemelding / kommentar til artikkel