Hva
Forløperen for Laksevåg kommunale fergeselskap var Laxevaag Dampfærgeselskap AS, som begynte trafikk på Puddefjorden i 1885. Laksevåg sogn overtok alle aksjene i selskapet i 1914, som skiftet navn til Laksevåg kommunale fergeselskap.
På 1920-tallet besluttet fergeselskapet å ekspandere inn i den nye rutebilnæringen. Den første bussruten mellom Bergen og Laksevåg ble startet av det private selskapet AS Rutebiltrafikk i 1923. Fergeselskapet overtok denne ruten i 1925, og åpnet samtidig en ny rute mellom Laksevåg og Nygård. Da selskapet begynte med rutebiltrafikk endret det etter hvert navn til Laksevåg kommunale ferge- og rutebilselskap. I 1928 kom bussrute til Fyllingsdalen, og senere åpnet ruter fra Damsgård til Sælen via Kronegården, til Gravdal og til Lyngbø. Sammen med Bergen Sporvei startet selskapet opp en bussrute mellom Damsgårdsallmenningen og Torgallmenningen via Solheimsviken i 1930. I 1937 hadde selskapet 70 ansatte, 10 busser i drift, og transporterte 3,5 millioner passasjerer i året med ferge og buss.
Etter at Puddefjordsbroen åpnet for trafikk i 1956 ble fergenes trafikkgrunnlag redusert, og ble nedlagt i 1960. Selskapets navn ble endret til Laksevåg kommunale rutebilselskap. Samtidig gjorde Fyllingsdalens innlemmelse i Bergen kommune det nødvendig med nye samarbeidsavtaler mellom Bergen Sporvei og Laksevåg kommunale rutebilselskap.
I forkant av den store kommunesammenslutningen mellom Bergen, Laksevåg, Fana, Arna og Åsane i 1972 ble det foreslått å fusjonere Laksevåg kommunale rutebilselskap med Bergen Sporvei. Forhandlingsutvalgene fra Laksevåg og Bergen kommune avga en felles rapport i 1970 som anbefalte en sammenslutning av de to selskapene. Stordriftsfordeler og Laksevågselskapets nedslitte bilpark, var hovedargumentene. Som en konsekvens gikk Laksevåg kommunale rutebilselskap inn i Bergen Sporvei fra 1. januar 1971.
Hvor
Arkiv etter Laksevåg kommunale rutebilselskap (A-3822) finnes ved Bergen Byarkiv.
Hvilke opplysninger
Ytterårene for arkiv etter Laksevåg kommunale rutebilselskap er 1913-1971. Her er bevart to styremøtebøker (1939 – 1950), et saksarkiv, regnskap, avisutklipp, samt noe materiale fra sammenslutningen med Bergen Sporvei.
Foto finnes i arkiv etter Gaia Trafikk i serien U. Her er samlet en del fotografier fra busselskapene som var forløpere til Gaia, så som Bergen Sporvei, Pan Trafikk, Bilruta Fana-Os-Milde, Bilruta Fana-Bergen, Bilruta Os-Bergen, Bilruta Milde-Bergen, Åsane Billag, Laksevåg kommunale rutebilselskap etc.
Arkiv etter det første dampfergeselskapet finnes ikke ved Bergen Byarkiv, men i arkiv etter Laksevåg kommunale fergeselskap finnes mapper over fergene «Laksevaag», «Damsgaard» og «Oldernæs», referater fra fergestyremøter 1956-1959, papirer fra landssvikoppgjøret etter krigen, en regnskapsbok m.m.
Opplysninger om bussdrift kan dessuten finnes i arkiv etter Bergen Sporvei og Laksevåg kommunale fergeselskap.
Klausulering og tilgang
Arkivet er fritt tilgjengelig etter lesesalsreglement.
Prosedyrer for bestilling/fremfinning
Vanlige bestillingsrutiner.
Problemer
Arkivet er grovordnet.
Litteraturhenvisning
- Hodne, Fritz og Ola Honningdal Grytten: Sporveien i Bergen. Bergen 1997
- Marthinussen, Olav (red.) 80 år på sporet. Nytt Spor, jubileumsnummer 1977
- Myrvoll, Siri: Fra Triangelen til Duo. Små gløtt inn i Bergen Sporveis historie. Bergen 1998
Lister og referanser
- BBA A-3822 Laksevåg kommunale rutebilselskap
-
BBA A-2730 Laksevåg kommunale fergeselskap
-
BBA A-3811 Bergen Sporvei
1 Tilbaketråkk
Informasjon
Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
Bestillinger eller andre henvendelser
Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv
Tilbakemelding / kommentar til artikkel