Hva

En trolleybuss er drevet av en elektromotor, og henter på samme måte som trikken strøm fra et ledningsnett over veibanen. Men i motsetning til en sporvogn kjøres trolleybussen som en vanlig buss i veibanen, og kan dermed vike litt bort fra strømnettet. Sammenlignet med trikken har trolleybussen lavere investerings- og driftskostnader, men også noe lavere passasjerkapasitet. Det finnes også duobusser, som kan veksle mellom elektrisk drift og dieseldrift.
Trolleybussen ble oppfunnet av den tyske ingeniøren Werner von Siemens, som også oppfant den elektriske trikken. Den første linjen ble åpnet i Berlin i 1882. Den første trolleybusslinjen i Norge åpnet i Drammen i 1909. Senere fulgte Oslo (1940), Stavanger (1947) og Bergen (1950). Av disse byene er det kun Bergen som har beholdt trolleybusser i drift.
Bergen Sporvei satte i gang utredning av trolleybuss, også kalt trådbuss, i 1938. Trolleybussen ble sett som et rimeligere alternativ til trikken på linjer med lave passasjertall. Det ble lagt planer om å sette i gang drift på en rute mellom sentrum og Solheim, men utbyggingen ble forsinket av 2. Verdenskrig. En bensinbuss ble ombygget til trolleybuss i 1942, men den ble beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten og sendt til Leipzig. Denne bussen ble gjenfunnet og tilbakelevert etter krigen.
Den første trolleybusslinjen i Bergen kom i drift 23. februar 1950, da linje 5 mellom Mulen og Møhlenpris ble åpnet. Linjen ble betjent av norskbygde trolleybusser fra Strømmen Verksted. Samtidig ble trikkelinjen Bryggen-Møhlenpris nedlagt. 1. desember 1957 ble linje 2 mellom Engen og Fridalen åpnet for trafikk. Fra 30. juni 1958 var denne trolleybusslinjen forlenget til Natland. De 26 trolleybussene som ble kjøpt inn for denne linjen var av merket Sunbeam, som på folkemunne fikk navnet «sputnikene». Fra 22. oktober 1958 fikk trolleybussene stall på sporveiens nye vognstasjon på Mannsverk. Det ble vurdert å legge trolleybusslinjer til Fyllingsdalen og Sandviken, men dette ble aldri gjennomført.
I 1971 ble det besluttet å erstatte de gamle «sputnikene» med 20 trolleybusser fra Skoda i Tsjekkia. I 1979 bestilte man de første leddtrolleybussene, av merket M.A.N. Tre Mercedes Benz duobusser, som veksler mellom elektrisk drift og dieseldrift, ble anskaffet i perioden 1992-1994. Disse bussene var imidlertid teknisk kompliserte, og langt fra problemfrie. Linje 2 ble forlenget fra Bolstad til Birkelundstoppen i 1983. Linje 5 mellom Mulen og Møhlenpris ble nedlagt i 1995.
Hvor
Arkivmateriale om trolleybusser finnes i arkivet etter Bergen Sporvei AS (A-3811) ved Bergen Byarkiv.
Hvilke opplysninger
I arkiv etter Bergen Sporvei AS finnes tegningsmateriale om planlegging og utbygging av linjenett for trolleybuss på 1950-tallet. Her finnes dessuten utredninger og beskrivelser med mer i seriene Gd, Hd og Ta (ytterår 1938-1998).
Klausulering og tilgang
Fritt tilgjengelig etter lesesalsreglement.
Prosedyrer for bestilling/fremfinning
Vanlige bestillingsprosedyrer.
Problemer
Arkivet er grovordnet.
Litteraturhenvisning
-
Hodne, Fritz og Ola Honningdal Grytten: Sporveien i Bergen. Bergen 1997
-
Myrvoll, Siri: Fra Triangelen til Duo. Små gløtt inn i Bergen Sporveis historie. Bergen 1998
Lister og referanser
- BBA A-3811 Bergen Sporvei AS
2 Tilbaketråkk
Informasjon
Tilbakemeldingsskjema skal benyttes hvis du:
Bestillinger eller andre henvendelser
Bestillingsskjema hos Bergen byarkiv
Tilbakemelding / kommentar til artikkel