Hva
Firmaets historie gjenfortalt 28.03.2025 av Einar Kjøde, sønn av Rolf Kjøde.
Firmaet Kjøde & Kjøde AS ble startet opp i 1937 av Rolf Kjøde og hans far John Kjøde m.fl. Rolf begynte først å arbeide hos sin onkel Jacob Kjøde etter utdannelse i USA som flyingeniør, for deretter å etablere Kjøde & Kjøde AS. Dette startet som et ingeniørfirma med verksted, og holdt i hovedsak på med produksjon av kompressorer og kaffekverner til forretninger for Friele frem til 1960- og 70-tallet.
Vekstedets hovedproduksjon under 2. verdenskrig var gassgeneratorer til biler som gikk på ved. Under krigen bisto Rolf Kjøde motstandsbevegelsen med å smugle folk ut av landet. Etter 1945 og mot slutten av 1950-tallet arbeidet firmaet også med oppmontering av industrihallene i Odda.
Kjøde & Kjødes ble med tiden underleverandør ved bygging av skip på verft, med hovedprodukter som sideporter, lukedeksler, palleheiser, heiser, porter, bildekk og ramper til skip. I det vesentligste var produktene patentert av McGregor. Produksjonen foregikk først i en verkstedshall på Damsgård, senere ved Georgernes verft i det som i dag er kjent som Kjødehallen.
Rundt 1966/67 var Rolfs sønn, Einar Kjøde ferdig utdannet skipsingeniør, og han arbeidet deretter fulltid på tegnerommet til Kjøde & Kjøde. Han tok også initiativet til å utvide verkstedshall 1 og konstruerte i sin helhet Hall 2.

Ut på 1970-tallet beveget firmaet seg mer mot shipping, så Rolf og to andre fra Jacob Kjøde AS startet sitt eget rederi Seatrans. Etter dette arbeidet Kjøde & Kjøde med større og større skip, og med effektivisering av av- og pålastning på skipene. Einar Kjøde designet sideportene som gjorde overføringen av paller mellom skip og kai lettere.
På 1970-tallet produserte firmaet også industrimaskiner, møllemaskiner, transportanlegg samt utstyr til fiskeriflåten, fraktefartøy, veibygging og anlegg.
Noen av Kjøde & Kjødes siste prosjekter var innen offshore. Til plattformen Oseberg A konstruerte firmaet en helilift. Dette var en heis for helikopter, som skulle gå fra helikopterlandingsplassen og ned i boligkvarteret fø bruk. Det siste prosjektet var til plattformen Gullfaks C, hvor de konstruerte samme ordning som på Oseberg A.
Kjøde & Kjøde har produsert én båt. Dette var midt på 1950-tallet. Ellers har verkstedet vært med på å montere sideporter på om lag 50 ulike skip, og en rekke andre konstruksjoner for andre skip. De har også produsert mineheis for to mineleggere for Forsvaret. Disse fraktet miner opp fra lagring til minelegging fra skipene. I tillegg ble det produsert enkelte plattformheiser.
På 1980-90-tallet begynte containerne å ta over for palletert last, og etterspørselen for sideporter gikk ned. Det ble etter hvert vanskelig å omstille til nye metoder, og ved rundt år 2000 ble firmaet avviklet.
Hvor
Arkivet etter Kjøde og Kjøde AS oppbevares ved Bergen byarkiv, A-8384. Arkivets innhold er fra perioden 1941-1996, mens selve bedriften var aktiv fra 1937/1938 til tidlig 2000-tall.
Hvilke opplysninger
Arkivet inneholder hovedsakelig prosjektmateriale, hvorav tegninger, fakturaer og korrespondanse utgjør mesteparten.
Tegningene er originaltegninger tegnet på kalkert papir med rørtusj, og er nummerert med opprinnelig skuffenummer og tegnenummer.
Digitalisert
En del tegninger er digitalisert og kan gjøres tilgjengelig på forespørsel.
Klausulering og tilgang
Arkivet er fritt tilgjengelig.
Prosedyre for bestilling/fremfinning
Du kan be om innsyn fra våre nettsider: Bergen kommune – Bergen byarkiv
På Arkivportlaen kan du se mer detaljert hva arkivet inneholder.
Tekst: Olea Odnes og Janne Kristin Krokedal