Bompengering

Bompengering, avsperring av innfartsveiene til byen ved hjelp av kontrollstasjoner som innkrever avgift for motorkjøretøyer. Bompengeringen rundt bykjernen i Bergen ble opprettet for å skaffe midler til raskere utbygging av hovedveisystemet i Bergensområdet, og kom i drift 2. januar 1986. Byen bandt seg til en egeninnsats på 35 mill. kroner, mot at staten ytet tilsvarende sum ekstraordinært.

Fem manuelt betjente stasjoner på innfartsveiene til sentrum tok til å begynne med imot avgift fra kjøretøyer som ikke hadde løst års- eller månedskort; kollektivtrafikken var unntatt fra avgift. Etter de opprinnelige forutsetningene skulle avgiftssystemet ha en varighet av 15 år Som ledd i gjennomføringen av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø ble det i 2007 imidlertid vedtatt (stortingsproposisjon nr. 75) ikke bare å forlenge ordningen, men å utvide bomringen med fem nye bomstasjoner. Planen er at bilistene på denne måten skal bidra til å dekke 3 milliarder kroner av de anslåtte totalkostnadene på ca. 5,3 milliarder. På følgende steder ble nye stasjoner satt i drift 11. juli 2007: Damsgårdsveien, Michael Krohns gate, Storetveitvegen, Nattlandsveien og Fjøsangerveien. De kom i tillegg til de da eksisterende stasjonene: Sandviken, Nygårdsbroen, Florida, Gyldenpris, Straumsgrend, Kalfaret, Gravdal og Fyllingsdalen.

Bompengeringen i Bergen er i dag helautomatisk. Belastning skjer ved hjelp av en Autopass-brikke plassert på frontruten, og hver betaling gjelder for en time. Bilister uten Autopass-avtale får faktura tilsendt i posten. Noen typer kjøretøy er fritatt for betaling: buss i konsesjonsrute, utrykningskjøretøy, el-biler med drivstoffkode 5 i vognkortet og forflytningshemmede med gyldig parkeringstillatelse. I tillegg er alt over 50 passeringer i måneden gratis.

Bro- og Tunnelselskapet A/S står for daglig drift og administrasjon.

Skriv ut artikkel