Bystasjonen, Strømgaten 8, trafikknutepunkt og handlesenter, åpnet 1988 der Bergen Busstasjon var blitt etablert 1958, den gang Nord-Europas mest moderne, med butikker, ventehall og andre fasiliteter i tillegg (ark. Hans W. og Rolf Rohde). I enda tidligere tider da Store Lungegårdsvann strakte seg hit inn, var det livlig båttrafikk i dette området.
1984 ble byens største parkeringshus, ByGarasjen, bygd langs Fjøsangerveien vegg i vegg med busstasjonen samtidig som veinettet inn til byen ble utbedret. En total ombygging ved arkitekt Truls Waage stod ferdig 1988 med over 30 butikker i tillegg til busstasjonen. Arealet ble økt fra 3000 til 10 000 m2 og den nye møteplassen for reisende, kjørende og handlende bergensere døpt Bystasjonen. Ved inngangen ble Solveyg W. Schafferers bronseskulptur Parkbarn avduket samme år.
Utbyggingen fortsatte med et tredje byggetrinn, og i mars 1999 kunne Bergen Storsenter åpne dørene for publikum i Bystasjonen. Med 72 butikker er dette det største kjøpesenter i Bergen sentrum. Senterets servicetilbud i tillegg til butikkene omfatter bl.a. vaktapotek, røntgeninstitutt, bibliotek, frisør, reisebyrå, fotpleie og tannlege, dessuten flere spisesteder. Olav Thon-gruppen er fra 1997 eier av komplekset.
Bystasjonen har fotgjengerforbindelse med ByGarasjen og fotgjengerundergang til vestsiden av Vestre Strømkai og til Strømgaten. Stasjon for Bybanen vil komme i direkte kontakt med bussterminalen.
AS Nygårdstangen med tilslutning av Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune og Statens vegvesen, har lansert planer for en omfattende oppgradering av Bystasjonen. “Nye Bystasjonen”, som etter planene blir både penere, mer effektiv og mer passasjervennlig enn den gamle, skal stå ferdig i 2010, samtidig som togene på Bybanen begynner å rulle på første etappe til Nesttun. Planene tar blant annet sikte på å fjerne alle bussene fra den nåværende oppstillingsplassen for busser og trailere. Ny oppstillingsplass kombinert med vaskehall og kantine skal komme under ByGarasjen der den gamle godsterminalen ligger. Den skal rives. Det skal bygges en såkalt terminaløy på den opprinnelige bussterminalen til erstatning for de gamle perrongene. Passasjerene skal kunne komme direkte opp på terminaløyen via trappefri tilkomst parallelt med dagens atkomsttunnel. Ved at bussene flyttes, frigjøres tomteareal for kommunen.
Tilbaketråkk: Strømgaten | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: ByGarasjen | Bergen byleksikon
Tilbaketråkk: Nonneseterkvartalet | Bergen byleksikon